14.04.2006

Sanat ve Tasarım Odaklı Programlama

Medya Programalama

Bugun pek cok sanatci ve tasarimci paketlenmis yazilimlar (Photoshop, Illustrator v.s. Adobe serisi) kullanarak gorsel ve isitsel is uretiyor. Bu yazilimlar onlari ureten kisiler tarafindan tanimlanmis sinirlarda is uretilmesine izin veriyor, haliyle bu durum birbirini takip eden banal isler uretilmesine sebep oluyor. Oysa uzerinde calistigimiz bilgisayara bir arac degil de bir medya olarak baktigimizda pek cok yeni dusunceyle karsilasiyoruz. Bir medyaya sekil vermek yaratici faaliyetin en onemli noktasi oldugundan bilgisayara sekil verebilmek onu programlayabilmekten geciyor. Ancak bir sanatci veya tasarimci olarak programlama ogrenmek zaman alan, cogu zaman da “teknik” oldugundan uzak durulan bir sey. Bu duruma cozum ayni seyleri yasamis olan ancak emek verip programlama ogrenmis kisilerin gelistirdigi basitlestirilmis programlama dillerinden ve ortamlarindan geliyor. Bu diller yuksek seviyede (dogal dile yakin) olduklarindan kullanmasi kolay ve cabuk prototip programlar yazmaya skecler yapmaya yariyor. Bu programlari deneyip hemen bir iki saat icinde dinamik gorseller programlayabilirsiniz:

Processing
http://www.processing.org

Design By Numbers (Hemen Internet uzerinden kullanilabilir)
http://dbn.media.mit.edu

Context Free
http://www.ozonehouse.com/ContextFree

Scriptographer
http://www.scriptographer.com

VVVV
http://vvvv.meso.net/tiki-index.php

Jitter
http://www.cycling74.com/products/jitter

Puredata
http://puredata.info

Supercollider
http://www.audiosynth.com

Chuck
http://chuck.cs.princeton.edu

Etiketler

, ,

Geri beslemeler (Trackback)

Trackback Adresi
  1. düğümküme » Blog Archive » 2006′nın en ilgi gören 10 yazısı
  2. düğümküme » Blog Archive » 2006 yılının en ilgi gören 10 yazısı
  3. Düğümküme » Open Sound Control ile Processing – Pure Data Haberleşmesi
  4. Düğümküme » Yeni Formlar: Reaktif Müzik

2 Yorum

  1. ciftcie

    Kavramsal, deneysel tasarım çalışmaları ile prototipleme konusunda bahsi geçen indirgenmiş/özelleştirilmiş programlama ortamlarının sağladığı olanakları gerçekten de dikkate almak gerekiyor. Ancak bilgisayar ortamında tasarım yapmak ile hesaplamalı tasarımı birbiriyle karşılaştırmak ne kadar doğru acaba?

    Tasarımın parametrelerini bu arabirimler yoluyla kontrol edilebilir bir düzeye indirgemek çok disiplinli sanat üretimine ciddi katkılar sağlıyor. Ancak ekonomide kendine yer bulan görsel iletişim problemlerini çözmek konusunda paket programların kullanım kolaylığı, sürat, uyumluluk ve yüksek üretim standartları, bu iki dünyanın hala birbirine ne kadar uzak olduğunu gösteriyor.

  2. arikan

    “Bilgisayar ortaminda tasarim yapmak” yaratim yazilimlari gelistiren endustrinin (Adobe v.s) dayattigi bir kavram. Bu kavram sadece “yuksek uretim standartlari” sayesinde kitlesel uretime olanak vererek birbirini tekrar eden isler cikmasina sebep olmakla kalmiyor, uretim surecinde kontrolu ele aldigindan serbest yaratima engel oluyor. Ifade ancak ozgur oldugunda oldugunda anlamli bir sey. Yaratim araclarinin kokune hakim olmak ozgur olmanin bir yolu. Bu sebeple bilgisayar programlayarak betimlemek kullanilan makina-medyanin tumune hakim olmaya yariyor. Bu ozgurluk, yaraticiya tam kontrol sagliyor ve”yeni” isler yapilmasina olanak veriyor.

    Ben kendi islerimde bu paket yazilimlari duzenleme yapmak icin kullaniyorum (yapilan bir isi baskiya veya web sitesine hazirlama v.s.), ancak yaptigim islerde ifade ettigim seylerin bu yazilimlar ile yapilmasi mumkun degil.

Yorum Yaz