20.07.2007

Bard'ın Kameralı Adamları

New York’lu elektronik ortam sanatçısı Perry Bard herkesi Dziga Vertov’un 1929 yapımı Man with the Movie Camera isimli filmini, orijinal akışına sadık kalarak yeniden yapımına davet ediyor.

Man with the Movie Camera
Vertov’un Kameralı Adam adlı eseri Moskova, Riga ve Kiev’deki görüntülerin montajlanarak devam eden bir tam günü anlatması üzerine kuruludur. Burada anlatı kelimesi belki pek uygun düşmeyebilir, çünkü film genellikle belgesel olarak sınıflandırılır. Öte yandan Kameralı Adam’da bir film yapım hikayesi, yani film içinde film vardır. Bu noktada Vertov’a kulak verirsek “Kameralı adam görsel olayların sinemasal iletişimi üzerine bir deneydir. Ara başlıklar, senaryo ve sinema salonlarının yardımı olmaksızın üretilmiştir. Filmde planlar arası çözülmeler, bölünmüş ekranlar, ağır çekim ve donuk kare gibi bugün bir haber bülteninde bile karşımıza çıkabilecek, hatta en basit video kurgu programlarında dahi bulunan görsel efektler denenmiştir.

Peki Bard ne yapıyor?
Perry Bard, herkesi “kameralı adam”ı kollektif bir şekilde yeniden üretmeye davet ediyor. Orijinal plan sırasına sadık kalmak koşuluyla Agustos 2007′de açılacak olan yükleme alanına, ister video, ister sabit kare, hiç olmadı metin dökümanlarınızı bekliyor. Amacı ise 21 yüzyılın ağlı ve birbirine bağlı halini yansıtmak. Kameralı Adam’ın yeniden üretimi için daha iyi bir yöntem bulunamazdı heralde. Ortaya çıkan kollektif çalışma İngiltere’nin dört bir yanındaki dev ekranlarda sergilenecek.

Detaylı Bilgi için: http://dziga.perrybard.net/

Filmin orijinali için: http://video.google.com/videoplay?docid=6910724735856178670&hl=en

Etiketler

, , , , ,

6 Yorum

  1. löker

    Vertov gece görüşü gibi olanakları görse inanılmaz heyecanlanır ve bu imkanlardan yararlanmanın, gözün göremediğini gören kameraların yapabileceklerini bu açıdan değerlendirmenin her yolunu arardı diye tahmin ettiğim için özgün filmdeki sevdiğim planların replikalarının peşine gece vakti düşüp onları göndermeyi planlıyorum ben. Bakalım nasıl bir şey çıkacak…

  2. arikan

    Gece görüşü harika fikir.

    Vertov zamanında devlete yaptığı filmlerde bir kamerman ordusunu Rusya’nın dört bir yanına trenle gönderir, gelen fimleri Moskova’da montajlarmış. Örneğin Kameralı Adam filmindeki plaj sahneleri bu çekim ordusunun güney batıya giden mensupları tarafından karadeniz kyısında çekilmiş.

    Vertov toplu film yapmayı ilk deneyen filmci diyebiliriz. Yeni Medya’nın Dili kitabında Lev Manovich kitaba Vertov’dan başlar ve bu filme ilk veritabanı sineması diyerek kitabın devamında kuracağı yeni medya teorisine zemin oluşturur.

    Manovich daha sonra Soft Cinema diye bir proje yaptı. Bu projede binlerce film parçacığıyla işlemsel montaj yaptı geliştirdiği bir yazılımını kullanarak. Bu montajlar sadece zamanda (“temporal”) değil uzamda (“spatial”) montajdı. Yani Vertov’un zamanında “efekt” dediğine (bugün heryerde) yeni bir kurgulama yaklaşımı getirdi. Bu kurgularda mesela bazen ekranda video görüntüsü, görüntünün frekans analizi, baskın renkleri, ve veritabanında alakalı olan başka görüntüler yan yana gösteriliyordu.

  3. löker

    Sinemanın bugün teknoloji dediği bir çok şey ilk yıllarında kavramsal olarak çizilmiş aslında… Video teknolojisinin kendi özgün katkıları ortaya çıkana kadar görüntü üzerinden yapılacak neredeyse her şey bitmiş gibi :)

    Vertov’un sinema ile ilgili fikirlerini yazdığı denemelerin bir derlemesini 6 saatlik bir tren yolculuğunda okudum. Trenin sallantı ve ritminde, onun kameranın ritmik hareketinden etkilenerek sinemayı yeniden tasarlaması muhteşem bir uyum oluşturuyordu. Sinema üzerine düşünen herkesin ufkunu hala açabiliyor…

    Bu arada aynı zamanda devlet film arşivinde bulduğu kimi görüntüleri kullanarak yaptığı işler o günün kopya çıkarma olanaksızlığı sonucu arşivin bir kısmını yok etmiş diye bir söylenti vardır bir mealen Rus sinema arşivi “director’s cut” olarak saklanıyor yani :)

  4. Boran Guney

    etrafta’da bu konuyla ilgili bir postu gectigimiz aylarda filmin tamami ve cinematic orchestra’nin muzikleri ile beraber sunmustuk, isteyenler bu link‘den izleyebilir.

  5. arikan

    Boran çok sağol. Bütün film 10ar dakikalık YouTube videoları halinde dağıtılıyor işe bak. Vaktim olsa YouTube videolarından film yapmak isterdim.

    YouTube videolarını online editleyip film yapabileceğin bir web2.0 film yapma servisi açmak iyi olabilir. YouTube Remixer diye bir Flash video editörü var ama bunun bağlam-farkında (“context-aware”) olanı çok iş yapacaktır…

  6. .-_-. orton akinci

    perry bard’ in projesinde kullandigi yontemi re_potemkin: a copyleft crowdsourcing free/open source cinema project adiyla battleship potemkin icin yaptik ytu sanat ve tasarim fakultesi temel tasarşm dersini alan 100 u askin ogrenci ile. proje 2007 yazinda pera muzesindeki “isleyen mekan” sergisinde gosterildi ve kaynaklar ile film http://www.sts.yildiz.edu.tr/re_potemkin/battleship
    adresinde copyleft olarak dagitiliyor. potemkin’ in rus devriminin baslangici olarak bir metfor olmasi niteliginden hareketli re_potemkin’ i bilisim caginda sanat uretme yontemlerini icin bir devrimin metaforu olarak kurguladik.

    boran ve burak, eyespot isimli video paylasim sitesinin siteye yuklenen cc lisansli filmlerin online olarak kurgulanip remix lenmesi icin bir tool u var. bizim de crowdsourcing ve copyleft mantiklarina dayali, armagan ekonomisinin isledigi bir sitemiz var fakat yaklasik bir senedir betada. ilerde onun icin de benzer bir remix tool tasarliyoruz. site kendine gelince paylasirim.

Yorum Yaz